بازارسازی و بازاریابی دو مفهموم کاربردی در علم اقتصاد است. معمولاً این دو کلمه مترادف یکدیگر قرار میگیرند. در صورتی که مفاهیم هر کدام با دیگری کاملاً متفاوت است.
بازارسازی در واقع فعالیتی است که با توجه به انواع تکنیکهای فروش و استراتژیها باعث بهدست آوردن سهم بازار میشود. در نظر داشته باشید که بازارسازی بهمنظور فروش بیشتر نیست. بلکه به وسیله بازارسازی شما قادر به بهینه سازی محصول نیز هستید. منظور از بهینه سازی محصول این است که شما به وسیله بازارسازی، بازار خودتان را برای فروش بیشتر آماده می کنید.
تعریف بازاریابی در یک جمله عبارت اند از:
با داشتن این شناخت نسبت به بازار، بازارسازی بسیار آسانتر خواهد شد.
بازارساز یا بازار گردان در واقع یک معامله گر است. او قادر به ایجاد یک بازار دو طرفه است زیرا در هر دو بخش خرید و فروش صاحب نظر است. بازارساز نقش یک راهنما برای شرکتها را دارد که بتوانند بازارسازی مناسب داشته باشند.
این روز ها که ثبات اقتصادی در تمام دنیا به پایین ترین حد خود رسیده است. و بازار سازی که نقش به سزایی در پیشرفت شرکتها دارد مشکل شده است. شرکتها با ورود هر بحران اقتصادی که اصطلاحاً به آن موج اقتصادی گفته میشود میتوانند سه نوع رویکرد متفاوت داشته باشند. در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم:
این گروه از شرکتها که بیشترین آمار را دارند ناتوان ترین گروه برای بازار سازی خود هستند.در برابر هر تحول اقتصادی بهصورت سنتی عمل میکنند. این گروه معمولاً متوجه تحولات محیطی نیستند. درنتیجه محکوم به شکست خواهند بود. زیرا این گروه از شرکتها خودشان را بهدست موج میسپارند و دیر یا زود به صخره ورشکستی کوبیده میشوند.
خلاقیت در این شرکتها در بالاترین حد خود است. با ورود هر موج جدید استراتژی جدیدی استفاده میکنند تا کمترین ضرر را بدهند. حتی گاهی اوقات وقتی اکثر شرکتها و مشاغل در ضرر هستند. این گروه از شرکتها به خاطر استفاده از روشهای نوین به سود دهی می رسند. در واقع موجسازان نوآوران اقتصاد هستند. واضح است که این گروه به خاطر وجود مدیران جسور و کارمندان خلاق بهترین پاسخ برای نیازهای مشتری را دارند. البته در نظر داشته باشید که قسمت اعظمی از محصولاتی که بهجامعه هدف معرفی میشود امکان شکست دارد. اما این شرکتها به خاطر تحمل شکست بالا، ریسکپذیری بالایی دارند. زیرا اگر محصولاتشان مورد قبول واقع بشود سود زیادی برایشان در پی خواهد داشت.
این نوع شرکتها باهوش ترین گروه هستند. زیرا کمترین ریسک برای شکست را دارند. این شرکتها با فاصله بسیار کم موجسازان را دنبال میکنند. لازم به ذکر است که این گروه تقلید نمیکنند، بلکه از گروه موجسازان بهصورت آگاهانه الگو میگیرند.
قبل از بررسی انواع بازاریابی بهتر است بدانید که بازاریابی از شناخت بازار و نیازها شروع میشود و سپس با پاسخ به آن نیازها فروش و سوددهی آغاز میشود.
بازارشناسی
بازارسازی
بازارداری
تصور کنید که شما قصد صادرات یک محصول را دارید. قبل از هرگونه ارسال شما نیاز دارید تا نظام بازار محصول خودتان را بشناسید. همچنین نیاز دارید که با نظام صادرات آن محصول آشنا باشید. این شناخت و آگاهیها از طریق تحقیقاتی که انجام میدهید بهدست میآیند. به این روند تبلیغاتی، بازارشناسی میگویند.
برای بازارشناسی از تکنیک چهار مرحلهای به نام ۴C انجام میشود:
شما باید شناخت دقیقی از شرکت خودتان و چشماندازهای چندساله شرکت داشته باشید.
شناخت مخاطب یا مشتری به معنی شناخت نیاز ها و مشکلات آن هاست.
با شناخت رقبا و اضافه کردن مزیت رقابتی به محصول یا خدماتتان میتوانید سهم بازار را بهدست آورید.
منظور از شناخت محیط و عوامل محیطی همان موجهای اقتصادی است که موجب چالش برای شرکت شما خواهد شد.
بازارسازی یکی از اصلیترین مراحل بازاریابی است. بازارسازی یعنی استفاده کردن از تمام تکنیکهای فروش و استراتژیها بهمنظور ایجاد و افزایش سهم بازار.
برای بازارسازی از روشی به نام ۴P استفاده میشود:
Product
محصول خوب بهمنظور بازارسازی
Price
قیمت خوب بهمنظور بازارسازی
Place
توزیع به موقع بهمنظور بازارسازی
Promotion
تبلیغ بهجا بهمنظور بازارسازی
اگر این ۴ مورد را به خوبی انجام بدهید.بازارسازی برای محصول یا خدمات شما انجام شده است. زیرا بازارسازی زمانی ایجاد میشود که محصول یا خدمات مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.
بازارداری یعنی به کاربردن روشها و تکنیکها برای حفظ کردن سهم بازار. این کار موجب داشتن مشتریان وفادار و بالفعل میشود.
حدود دو دهه فعالیت تخصصی و انجام بیش از 200 قرارداد با بخش های خصوصی و دولتی خارجی و داخلی ضمانت کیفیت خدمات ماست. هنر ما ارایه راه حل ساده برای مسایل پیچیده است. کسب و کار خودتان را ساده و شفاف کنید تا بتوانید بهتر مدیریت کنید.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه تحقیقات مالی و اقتصادی حسیب می باشد.