موسسه تحقیقات مالی و اقتصادی حسیب ایرانیان

تلفن تماس:

021-88324127 | 021-88340516

واتس اپ:

09022676809

ارزیابی صلاحیت

و توان سرمایه‌گذار

۱٫ مدل ارزیابی توان سرمایه گذاری سرمایه‌ گذار

این مدل از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول ضریب اصلاح توان سرمایه گذاری سرمایه‌گذار (X) مطابق با مدل کمل (CAMEL) و با توجه به اطلاعات جامع مربوط به عملکرد مالی و مدیریتی سرمایه‌گذار استخراج می‏گردد. در بخش دوم با استفاده از متغیرهای تعریف شده A و B و نیز با استفاده از ضریب اصلاح توان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار (X) که در بخش اول محاسبه گردید، حداکثرتوان سرمایه‌گذاری برای یک سرمایه‌گذار (F) محاسبه می‏شود.

لازم به ذکر است به دلیل نوسانات زیاد در متغیرهای اقتصاد کلان، حداکثر سه سال گذشته که اطلاعات مربوط‌تری دارند مورد استفاده قرار گرفته است.

۲٫ تعریف متغیرهای مورد استفاده در مدل

F ( حداکثر توان سرمایه‌ گذاری سرمایه‌گذار ): حداکثر مقداری که یک سرمایه‌گذار می‌تواند در طرح‌ها و پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی سرمایه گذاری نماید.

A (حقوق صاحبان سهام): برابر است با تفاوت کل دارایی‌ها از کل بدهی‌ها

B (حداکثر توان اعتباری (اخذ وام)): برابر است با وام‌های قابل اخذ مطابق مستندات مثبته به علاوه متوسط سالانه وام‌های اخذ شده طی ۳ سال گذشته

X (ضریب اصلاح توان سرمایه گذاری سرمایه‌ گذار): برابر است با ضریب اصلاح و تعدیل توان سرمایه گذاری سرمایه‌گذار که مطابق بند ۴ و برای ۳ سال محاسبه می‌شود.

C (رتبه اعتباری): برابر است با امتیاز مربوط به رتبه اعتباری و تداوم عملکرد سرمایه‌گذار طی سه سال گذشته که مطابق بند ۵ محاسبه می گردد.

N (عملکرد مالی): برابر است با امتیاز مربوط به عملکرد مالی سرمایه‌گذار طی سه سال گذشته که مطابق بند ۶ محاسبه می‏گردد.

M (عملکرد مدیریتی): برابر است با امتیاز مربوط با ساختار سازمانی و مدیریتی سرمایه‌گذار طی سه سال گذشته که مطابق بند ۷ و با توجه به سوابق ۵ سال گذشته واحد تجاری محاسبه می‌گردد.

FT (حداکثرتوان سرمایه‌گذاری گروه مشارکت (کنسرسیوم) سرمایه گذاری ): حداکثر مقداری که یک گروه مشارکت سرمایه‌گذاری می‌تواند در طرح‌ها و پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی سرمایه‌گذاری نماید.

۳٫ ارزیابی حداکثر توان سرمایه گذاری سرمایه‌ گذار

همچنین لازم به ذکر است در هنگام مناقصه و پس از محاسبه حداکثر توان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار (F)، برای تعیین ظرفیت خالی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار، از مقدار F به‌دست آمده، کل سرمایه‌گذاری‏های انجام شده که هنوز سرمایه آنها برگشت نشده‏اند کسر خواهد شد تا مقدار ظرفیت خالی وی محاسبه گردد.

الف) محاسبه حداکثر توان سرمایه‌ گذاری برای یک سرمایه‌ گذار
با توجه به تعاریف فوق، حداکثر توان سرمایه‌گذاری برای یک سرمایه‌گذار با استفاده از دستور (فرمول) زیر محاسبه می‌شود:

F=X (A + B)

ب) حداکثرتوان سرمایه‌گذاری گروه مشارکت (کنسرسیوم) سرمایه‌گذاری
در مواردی که چندین سرمایه‌گذار با یکدیگر تشکیل یک گروه مشارکت (کنسرسیوم) را می‌دهند، حداکثر توان سرمایه‌گذاری برای گروه مشارکت سرمایه‌گذاری با استفاده از دستور (فرمول) زیر محاسبه می‌شود:

65669856578

در فرمول فوق، Fi نشان دهنده حداکثرتوان سرمایه‌ گذاری برای سرمایه‌گذار iام، Wi نشان دهنده سهم مشارکت برای سرمایه‌گذار iام و k نشان دهنده تعداد شرکت‌های عضو گروه مشارکت (کنسرسیوم) می‌باشد.

۴٫ محاسبه ضریب اصلاح و تعدیل توان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار (X)

ضریب اصلاح و تعدیل حداکثر توان سرمایه‌ گذاری سرمایه‌ گذار مطابق دستور (فرمول) زیر محاسبه می‌شود:

65665657810

حداکثر مقدار برای ضریب اصلاح و تعدیل توان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار (X)، ۲/۱ می‏باشد.

۵٫ محاسبه امتیاز رتبه اعتباری و تداوم عملکرد سرمایه‌گذار (C)

حداکثر نمره این بخش ۱۴ امتیاز می‌باشد. این امتیاز از مدل z” آلتمن (که یک مدل ارزیابی اعتبار عملکردی شرکت‌های سرمایه‌گذاری است) برای ۳ سال گذشته محاسبه خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه اعداد مربوط به سنوات نزدیک‌تر به زمان محاسبه توان سرمایه‌گذاری، مربوط‌تر خواهند بود، لذا عدد حاصل برای یک سال قبل (c1) با ضریب ۲، دو سال قبل (c2) با ضریب ۱ و سه سال قبل (c3) با ضریب ۰٫۵ در دستور (فرمول) زیر منظور خواهد شد.

65665657948

این‌ مدل‌ از چهار نسبت‌ مالی‌ (سرمایه‌ در گردش‌ به‌ کل‌ دارایی‌ (X1)، سود انباشته‌ به‌ کل‌ دارایی‌ (X2)، سود قبل‌ از بهره‌ و مالیات‌ به‌ کل‌ دارایی‌ (X3) و ارزش حقوق‌ صاحبان‌ سهام‌ به‌ کل بدهی‌ (X4) تشکیل شده است. در این مدل دامنه مقادیر مدل z” عبارت است از:

988

۶- محاسبه امتیاز مربوط به معیارهای عملکرد مالی سرمایه‌ گذار طی سه سال گذشته (N)

شاخص‌های مورد نظر برای تحلیل، مطابق با مدل ارزیابی تحلیلی (CAMEL)، نسبت های مالی اصلی در چهار گروه نسبت های نقدینگی، سودآوری، کفایت سرمایه و کارایی طبقه‌بندی شده است. بنابراین امتیاز مربوط به معیارهای عملکرد مالی سرمایه‌گذار طی سه سال گذشته (N) بر اساس جدول ۲ محاسبه می‏گردد. همچنین به دلیل اینکه اعداد مربوط به سنوات نزدیک‌تر به زمان محاسبه توان سرمایه‌گذاری، مربوط تر خواهند بود، لذا عدد حاصل برای یک سال قبل (N1) با ضریب ۲، دو سال قبل (N2) با ضریب ۱ و سه سال قبل(N3) با ضریب ۰٫۵ منظور خواهد شد. همچنین در صورتی که سابقه تاسیس یک متقاضی کمتر از یکسال باشد این امتیاز برابر صفر خواهد شد. همچنین در صورتی که سابقه متقاضی کمتر از ۳ سال باشد، این امتیاز برای مابقی سال‌ها صفر در نظر گرفته خواهد شد. منظور از IA در جدول زیر، میانگین شاخص مورد نظر برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد که به‌صورت سالانه محاسبه شده و در جدول زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

jadval-9874
jadval-9875

۷٫امتیاز مربوط به ویژگی‌های سازمانی و مدیریتی سرمایه‌گذار (M)

امتیاز مربوط به ویژگی‌های سازمانی و مدیریتی سرمایه‌گذار طی پنج سال گذشته (M) بر اساس جدول ۳ محاسبه می گردد

jadval-9876

براساس نتایج به‌دست آمده، امتیاز سرمایه‌گذار در بخش توان تأمین مالی براساس جدول زیر محاسبه و ضریب وزنی امتیاز تأمین مالی ۳۰ از مجموع ضرایب وزنی ارزیابی کیفی خواهد بود.

jadval-9877
همراه شما هستیم!

موسسه حسیب
۱۵ سال تجربه مستمر

تجربه فعالیت در صنایع مختلف اعم از سازمان های دولتی و خصوصی، تولیدی، خدماتی و یا پروژه محور و استفاده از مدل های مختلف علمی و عملیاتی در هر سازمان، توانایی حسیب  را در حل مساله به طور فوق العاده افزایش داده است. به طوری که حل مسایل پیچیده و ارایه راهکارهای ساده، به جزیی از فرهنگ سازمانی حسیب تبدیل شده است.

مشتریان ما

با مهمترین مشتریان و شرکا تجاری موسسه مالی و اقتصادی حسیب ایرانیان آشنا شوید

مشتریان ما

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی کادر زیر کلیک کنید.
کلیک کنید

درخواست مشاوره

اگر نیازمند مشاوره هستید فرم های مربوطه را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

درخواست مشاوره

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی کادر زیر کلیک کنید.
کلیک کنید

تماس با ما

پرسش یا نظری دارید؟ در بارۀ برنامه ها ویا خدمات ما به اطلاعات بیشتری نیازمندید؟ با ما تماس بگیرید!

تماس با ما

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی کادر زیر کلیک کنید.
کلیک کنید