02188324127 | 02188340516

info@hasibworld.ir

وکالت دعاوی مالیاتی

وکالت دعاوی مالیاتی | مالیات به درصدی از سود افراد از درآمد آن ها گفته می شود که به نفع دولت از درآمدهای مردم وصول می شود. قانون گذار در ماده ۱ قانون مالیات های مسقیم چنین بیان کرده است که مالیات به کسانی که در ایران دارای املاک هستند و کسب درآمد می نمایند، تعلق می گیرد. به عبارت دیگر، مالیات به همه اقشار جامعه تعلق می‌گیرد البته به جز قشری از افراد جامعه که درآمد آن ها از حد مقرری که سازمان مالیات در نظر گرفته است کمتر باشد و همچنین برخی از ارگان ها مثل شهرداری و یا ادارات دولتی، از پرداخت مالیات معاف هستند.

انواع مالیات شامل مواردی همچون مالیات بر درآمد، مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر اجاره، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر نقل و انتقال املاک و … می شود در واقع مالیات به اغلب درآمدهای افراد در زمان حیات تعلق می گیرد و نکته قابل توجه اینکه که مالیات حتی بر اموال متوفی پس از مرگ او نیز تعلق می گیرد. بنابراین، مؤدیان مالیاتی می‌بایست اظهارنامه‌هایی که حسب مورد مکلف به تسلیم آن هستند به تفکیک با اخذ رسید به اداره امور مالیاتی محل سکونت، تسلیم نمایند. در غیر این صورت، مشمول جریمه و محرومیت از تسهیلات مالیاتی خواهند بود، مگر آنکه مجوز یا پروانه فعالیت داشته باشند. چرا که ارائه اظهارنامه مالیاتی شرط برخورداری از هرگونه تسهیلات و معافیت مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد؛ و عدم انجام تکالیف قانونی، جرم خواهد بود.

اظهارنامه های مالیاتی که از طرف افراد و یا شرکت ها به اداره مالیات ارسال می گردد گاهی با ایراد مامورین ممیز مالیاتی رو به رو می گردند و مبالغ سنگین مالیاتی برای افراد در نظر گرفته می شود اما گاهی نیز به جهت تخلفات صورت گرفته افراد به پرداخت جریمه های مالیاتی ملزم می گردند. بنابراین با توجه به موارد گفته شده و همچنین با گسترش کسب و کارها، لزوم مشاوره حقوقی مالیاتی اهمیتی بیش از پیش یافته است و معمولاً افراد در دعاوی مالیاتی به دنبال وکیل دعاوی مالیاتی با تجربه می‌گردند.

 

وکیل مالیاتی

وکیل مالیاتی به وکیلی گفته می شود که به قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی و سایر قوانین مرتبط، آیین نامه ها و بخش نامه های مالیاتی اشراف کامل داشته باشد. در واقع وکیل دعاوی مالیاتی باید مطالعه هر روزه داشته باشد چرا که گاهی قوانین تغییر می نمایند، از این رو وکیل مالیاتی و یا مشاورمالیاتی باید با تغییر قوانین، اطلاعات خود را به روز نماید تا بتواند مشاوره حقوقی مالیاتی صحیحی را ارائه دهد.

 

ویژگی های وکیل مالیاتی

اگرچه تصور بسیاری از افراد این است که یک وکیل بایستی به همه قوانین اشراف داشته باشد اما لازم به ذکر است که علم حقوق به جهت گستردگی آن این امکان را ندارد که یک فرد بتواند در همه حوزه های آن به تسلط کامل برسد، از این رو لازم است که هر وکیلی به صورت تخصصی بر یک رشته حقوقی تسلط یابد. با این تصور در حال حاضر برخی از وکلا به صورت تخصصی بر برخی از رشته ها متمرکز شده اند و سعی بر این است که وکالت به صورت دعاوی تخصصی دنبال شود. از جمله ویژگی های یک وکیل مالیاتی متخصص عبارت است از:

  • اشراف کامل بر قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی
  • فن بیان قوی و گیرا
  • تجربه کاری
  • مطالعه همه جانبه و به روز بودن اطلاعات
  • فارغ التحصیل رشته های حقوق و اقتصاد و حسابداری

 

وظایف وکیل دعاوی مالیاتی

  • از جمله مهم‌ترین وظایف وکیل دعاوی مالیاتی چنین است که:
  • یکی از وظایف وکیل دعاوی مالیاتی وکالت در دعاوی مالیات بر ارزش افزوده است.
  • وکیل دعاوی مالیاتی و مشاور مالیاتی می تواند بر انواع مختلف مالیات از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر ارث، مالیات بر اجاره، مالیات بر نقل و انتقال املاک و … مشاوره حقوقی مالیات ارائه دهد.
  • وکیل دعاوی مالیاتی می تواند به برگ تشخیص مالیاتی اعتراض نماید.
  • یکی دیگر از وظایف وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی است.
  • وکیل دعاوی مالیاتی فردی است که توان و تبحر در تهیه و تنظیم لوایح اعتراض بر مالیات و دفاع در هیئت های حل اختلاف مالیاتی را داراست.
  • وکیل دعاوی مالیاتی می تواند با اقدامی به موقع به تصمیمات هیئت های بدوی و تجدیدنظر در دعاوی مالیاتی اعتراض نماید.
  • با انتخاب وکیل دعاوی مالیاتی در قبول پرونده های مالیاتی در زمان و هزینه متقاضیان صرفه جویی می شود.
  • وکیل دعاوی مالیاتی می تواند نسبت به تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهد و از اظهارنامه های مالیاتی در مراجع رسیدگی کننده به دعاوی مالیاتی دفاع نماید.
  • وکیل دعاوی مالیاتی می تواند با بررسی دقیق صورت های مالی شرکت پرداخت مالیات را به حداقل برساند.
  • با ارائه به موقع مشاوره حقوقی مالیاتی از وکیل دعاوی مالیاتی گاها می توان از بخشودگی های مالیاتی منتفع شد.

 

لزوم دارا بودن مشاور مالیاتی در شرکت ها

مشاور مالیاتی یکی از مشاغلی است که در هر ارگان و سازمان و شرکتی حضور آن نیاز است چرا که گاها به جهت بی توجهی هایی که صورت می گیرد شرکت ها و ادارات با جریمه های سنگین مالیاتی مواجه می شوند و آنجاست که لزوم دارا بودن مشاور مالیاتی آگاه به شدت احساس می گردد.

مشاور مالیاتی و یا وکیل مالیاتی می تواند با شرکت در جلسات رسیدگی به حل اختلاف مالیاتی، از اظهارنامه مالیاتی دفاع نماید و از پرداخت مبالغ هنگفت و اضافی جلوگیری نماید چراکه گاها به این صورت است که پس از ارسال اظهارنامه های مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور، مامورین ممیز مالیاتی اظهارنامه ارسالی را خلاف واقع می داند و مبالغ بیشتری را به عنوان مالیات برای مودیان مالیاتی در نظر می گیرد از این رو نقش یک وکیل مالیاتی و مشاور مالیاتی خوب در این مواقع می تواند در پیشبرد دعاوی کمک شایانی ایفا نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه شما هستیم!

موسسه حسیب ۱۵ سال تجربه مستمر

تجربه فعالیت در صنایع مختلف اعم از سازمان های دولتی و خصوصی، تولیدی، خدماتی و یا پروژه محور و استفاده از مدل های مختلف علمی و عملیاتی در هر سازمان، توانایی حسیب  را در حل مساله به طور فوق العاده افزایش داده است. به طوری که حل مسایل پیچیده و ارایه راهکارهای ساده، به جزیی از فرهنگ سازمانی حسیب تبدیل شده است.

مشتریان ما

 با مهمترین مشتریان و شرکا تجاری موسسه مالی و اقتصادی حسیب ایرانیان آشنا شوید

درخواست مشاوره

اگر نیازمند مشاوره هستید فرم های مربوطه را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تماس با ما

 پرسش یا نظری دارید؟ در بارۀ برنامه ها ویا خدمات ما به اطلاعات بیشتری نیازمندید؟ با ما تماس بگیرید!